2 schitterende Kunstgalerieën

2 schitterende kunstgalerieën van Marion de Jong

Er is niets wat mijn kunst verder heeft gebracht dan het besluit om te gaan tekenen met grafiet. In deze aansprekende galerie toon ik een aantal realistische tekeningen en schilderijen.

Na vele jaren schilderen in aquarel en acryl nam ik dit besluit. Ik wilde beter worden in het weergeven van de juiste vorm, pose en werkelijkheid. Het was een frustratie dat mijn schilderijen dat ontbeerden. Ik besloot gaan tekenen.

kunstgalerie

Toen ik besloot te gaan tekenen voelde dat als een achteruitgang in plaats van een vooruitgang. Ik vond dat eigenlijk vreemd, maar er kwamen allerlei emoties. Ik vond het uitzicht om alleen met grijs te werken verschrikkelijk. Het leek mij vreselijk om niet meer met kleur en verf te werken, maar alleen met een potlood. Totdat ik mij realiseerde dat ik niet hoefde te kiezen tussen tekenen óf schilderen. Ik besloot het tekenen te doen en het schilderen niet te laten. Het tekenen nam ik er bij. Nu na een paar jaar ben ik totaal verslaafd aan tekenen en moet ik zoeken naar tijd om te schilderen.

Mijn investering in tekenen heeft zich ruim uitbetaald in mijn schilderwerk. Van intuïtief ‘ronddwalen’ in verf heb ik het realisme in de vingers gekregen. Het is gelukt om van een ploeterende gefrustreerde schilder te veranderen in iemand die doelgericht kan maken wat de ogen zien. Het is niet meer een vraag of het zou lukken om dicht bij een gelijkenis te komen. Ik ging erbij tekenen en mijn schilderwerk heeft er alleen maar van geprofiteerd.

Ik moest specifieker worden in mijn beslissingen. Ik leerde te kiezen welke streek ik wel zette en welke niet. Ik werd doelgerichter. Ik leerde dat ‘fouten maken’ niet bestaat. Je corrigeert slechts je vorige werk door te gummen en maakt het beter. Je schaamt je dus niet voor wat je fout deed, maar bent voortdurend aan het verbeteren. Ik leerde accuraat te worden. Ik leerde waar de afwijkingen van mijn ogen zaten en leerde deze afwijkingen te corrigeren tijdens het tekenen. Ik ging daarom ook beter kijken, meer corrigeren en daardoor groeide ook mijn ambitie om doel te treffen.

Ik leerde begrijpen dat diepte anders wordt weergegeven dan breedte of hoogte. Dat gaat verder dan perspectieflijnen tekenen. Ik begon verkortingen te begrijpen en toe te passen. Ik begon in mijn verbeelding te wandelen over het landschap van mijn onderwerp en vanuit een ander perspectief te kijken. Ik begreep ook de waarde van schaduwen en lichtgebieden, hoe zij zich vertaalden in toonwaarden en dat dit consequenties had voor het werken in kleur. En dat zie je in mijn schilderijen.

Ik begon te experimenteren met schilderen in olieverf en ontdekte de unieke kwaliteit en levendigheid van dit medium. Mijn passie voor kunst bracht me naar verschillende galerieën, waar ik geïnspireerd raakte door de werken van andere kunstenaars. Met elke penseelstreek en kleurkeuze streef ik ernaar om de schoonheid en diepte van mijn onderwerp vast te leggen. Mijn schilderijen in olie weerspiegelen mijn liefde voor kunst en mijn voortdurende ambitie om me te blijven ontwikkelen als kunstenaar.

Mijn volgende uitdagingen met schilderen in olieverf is het maken van series die over een bepaald onderwerp gaan. Als eerste ben ik begonnen met een serie over de oorlog in Oekraïne. Deze kun je hier vinden.

Maar ook het tekenen laat mij maar niet los. Het is een heerlijke tijdsbesteding en het geeft enorm veel voldoening om het realisme te kunnen beoefenen.